Jouw winkelwagen
Subtotaal | – |
---|---|
BTW | – |
Totaal | – |
WordPress is zowel in Nederland als internationaal het favoriete CMS voor webbouwers. In onze nieuwe reeks artikelen lees je daarom meer over de vele mogelijkheden van het meest gebruiksvriendelijke contentmanagementsysteem. De inleiding van de serie lees je hier. In deze update geven we je tips om een thema en de bijbehorende templates te kiezen, want dat is tenslotte een van de eerste – en belangrijkste – keuzes bij het maken van een WP-website.
We hebben je in de eerdere artikelen al verteld over de bizarre hoeveelheid mogelijkheden die je binnen het WordPress CMS krijgt. Dat betekent dat je ook een serieuze hoeveelheid keuzes hebt. Om je een idee te geven, moet je maar eens op wordpress.com/themes kijken naar het enorme aanbod aan WordPress-thema’s. Maar wat is zo’n thema nou eigenlijk?
WordPress Thema
Een WordPress Thema is het fundament van je website, de absolute basis om het ontwerp van je nieuwe digitale domein – ongeacht je doel en doelgroep – naar jouw hand te zetten. Het zal je dus niet verbazen dat er heel wat online marktplaatsen zijn waar je thema’s aan kunt schaffen. Het ontwerpen en verkopen ervan is namelijk een populaire activiteit voor developers. In deze eerste introductie blijven we even bij wordpress.com/themes, waar je naast een stevig gratis aanbod ook custom ontwerpen vindt.
We kunnen ons voorstellen dat je daarom al direct door de bomen het bos* niet meer ziet. Want hoe moet je hier nu een keuze uit maken? Alleen al door dat aanbod heen bladeren kost je ongeveer een dag. Daarnaast is op het eerste gezicht helemaal niet te zien hoe gebruiksvriendelijk al die ontwerpen zijn. Doen ze wel wat ze beloven? En is het wel zo eenvoudig om van jouw website net zoiets moois te maken als het voorbeeld dat zij voorschotelen? Daarom geven we je een aantal tips om je te helpen het WP-bos te navigeren, en de keuze voor een thema zo goed mogelijk op je wensen aan te sluiten. Want zeker als je nog niet zo thuis bent in WordPress, is het wel zo prettig om de juiste fundering te kiezen om op verder te kunnen bouwen
*niet bang om in dat bos te verdwalen? Kijk dan ook eens op themeforest.net voor nóg meer mogelijkheden.
1) Start bij het doel van je website
Je website is in de eerste plaats een communicatiemiddel. Een manier om jouw doelgroep aan te spreken – of dat nou lezers, (potentiële) klanten, leden van een vereniging of je familie en vrienden zijn, die je via jouw website op de hoogte wil houden van de laatste ontwikkelingen. En dat is mooi, want het doel van die communicatie heb je op dit punt als het goed is al helder voor ogen. Je wil je lezers bijvoorbeeld voorlichten over de onderwerpen van jouw expertise, of het aanbod van je webshop op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier digitaal uit kunnen stallen.
Nu is een goed moment om te bedenken hoe je de middelen voor dat doel in wil gaan zetten. Wat heb je nodig? Zijn teksten de basis van jouw website, of werk je vooral met beeld? Komen er heel veel verschillende pagina’s, of is de navigatie juist erg simpel en overzichtelijk? Op wordpress.com/themes kun je vervolgens het aanbod aan thema’s indelen op specifieke onderdelen, zoals ‘feature’ (bijvoorbeeld de aanwezigheid van een slider om een afbeeldingencarrousel in te plaatsen), ‘layout’ (zoals een ‘responsive design’ waarbij de navigatie automatisch meeschaalt op kleinere schermen zoals smartphones en tablets – wat sowieso verstandig is!), of ‘subject’ (bijvoorbeeld blog).
Met andere woorden, op basis van de wensen die je hebt, zowel inhoudelijk als opmaaktechnisch, kun je een eerste onderscheid aanbrengen.
2) Check het aantal downloads
Natuurlijk, populariteit van een specifiek thema is niet zaligmakend. Daarnaast wil je eigenlijk een unieke website ontwerpen, en niet hetzelfde digitale platform als je buurman.
Maar toch kan het aantal gebruikers dat je al voorging, wat eenvoudig per thema af te lezen is, een interessante indicatie zijn. Zo is de kans groot dat een populaire variant beter ondersteund wordt qua software, service en plugins, en is er waarschijnlijk een reden waarom dat andere thema het wat minder goed doet.
3) Check de reviews
Afhaal- en bezorgrestaurants, hippe sneakers en de nieuwste smartphones, als er een markt voor is, kun je er donder op zeggen dat er ook reviews van zijn. We houden er namelijk van om producten te beoordelen, vergelijken en van sterren te voorzien. Met het aanbod van WordPress-thema’s is dat niet anders. Check daarom in google of er van de thema’s op jouw shortlist online reviews te vinden zijn. In een aantal gevallen vind je zelfs uitvoerige videopresentaties op YouTube.
Tot slot: we noemden een thema en de bijbehorende templates weliswaar de fundering van je website, maar staar je daar ook niet te blind op. Dankzij het eveneens enorme aanbod aan plugins, ook veelal gratis, is het in verreweg de meeste vallen alsnog mogelijk om het ontwerp naar jouw hand te zetten. Onderdelen als een slider toevoegen, een contactformulier plaatsen of een fraaie afbeelding over de gehele achtergrond plaatsen, zijn zaken die ook met de juiste plugin opgelost kunnen worden.
Subtotaal | – |
---|---|
BTW | – |
Totaal | – |