Jouw winkelwagen
Subtotaal | – |
---|---|
BTW | – |
Totaal | – |
Wie een domeinnaam registreert, is helemaal vrij om zelf te bepalen welke naam en welke extensie er wordt gekozen. Mits dat domein nog vrij is natuurlijk, en de gekozen naam niet in strijd is met de openbare orde of de goede zeden. Het kan echter voorkomen dat een domeinnaam overeenkomt met een bestaande merknaam.
En dat de rechthebbende achter die geregistreerde merknaam aan de bel trekt om de domeinnaam over te laten dragen. Dat is natuurlijk even schrikken. Maar moet je daar vervolgens zomaar aan toegeven? In dit artikel zitten we een paar zaken op een rij.
Handel in domeinnamen
De handel in domeinnamen kan een zeer lucratieve onderneming zijn. We hebben het dan niet over het registreren van nieuwe extensies bij ons, maar over het (door)verkopen van bestaande domeinen omdat de naam voor een andere partij erg interessant kan zijn. We schreven er laatst een uitgebreid bericht over: een domeinnaam verkopen, hoe doe je dat?
In dat artikel behandelden we hoe je een domeinnaam aanbiedt, hoe je de prijs vast kunt stellen, en waar je op moet letten bij het maken van de juiste afspraken. Maar het kan natuurlijk ook voorkomen dat er een partij bij jou aanklopt, omdat ze van mening zijn dat je je domeinnaam over moet dragen – bijvoorbeeld omdat de naam overeenkomt met hun geregistreerde merknaam. Wat moet je dan doen?
Sommatie van een domeinnaam
Of je verplicht kunt worden om een domeinnaam aan een ander over te dragen, hangt af van een aantal factoren. Om te beginnen is de extensie (het betreffende topleveldomein) van de domeinnaam bepalend voor welke regels er van toepassing zijn. Die regels komen overigens in grote lijnen overeen. In de basis zal een sommatie vanuit de andere partij de eerste stap zijn. Want als een (bedrijfs)naam al geregistreerd is, mag je daar die niet zomaar mee aan de haal gaan – zelfs als de naam overeenkomt met jouw eigen achternaam.
In een sommatie staan de feiten van de situatie opgesteld, op basis van welke juridische gronden je inbreuk maakt op de rechten van de wederpartij. Het handelsnaam- en merkenrecht zal vrijwel altijd de basis zijn van die claim. Vervolgens staat ook vermeld aan welke voorwaarden je moet voldoen. Bijvoorbeeld: je moet de domeinnaam voor een bepaalde datum veranderen, en/of overdragen aan de partij die claimt de rechten op deze naam te bezitten. Ook kan de eis dat je in de toekomst geen vergelijkbare domeinnamen meer zal registreren onderdeel zijn van de sommatie.
Op een eerste communicatie kan ook nog een aanmaning volgen. Reageer je op beide niet, dan kan de ander een procedure bij de kantonrechter starten; de rechter bepaalt dan wie er in het gelijk gesteld wordt. Wat kun je ondertussen zelf doen?
In eerste instantie kun je zelf alvast het nodige uitzoeken. Gaat het volgens de claim om een geregistreerd merk? Dan kun je dat checken via de EUIPO Global Brand database voor in de EU geregistreerde merken, of bij lokale equivalent BOIP, het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Is het merk een geldig, geregistreerd merk? En komt het merk inderdaad voor in jouw domeinnaam? Controleer ook wanneer het merk geregistreerd is, om dat te vergelijken met jouw eigen registratie – wellicht ging jouw registratie aan het vastleggen van de merknaam vooraf?
Daarnaast speelt jouw intentie met de website een rol voor de vraag of je al dan niet het recht hebt om de domeinnaam te behouden. Verkoop je bijvoorbeeld producten van het betreffende merk? Of staan beide namen inhoudelijk los van elkaar en gebruik je het domein uitsluitend voor e-mail of doorverwijzing naar een andere website?
Laat je adviseren
Het is in ieder geval altijd aan te raden juridisch advies in te winnen. Zo kun je vaststellen waar je staat, en in hoeverre de claim juridisch gegrond is. Het kan immers voorkomen dat het slechts een geval van bluf is omdat een concurrent hoopt de domeinnaam zo goedkoop mogelijk over te nemen. Daarnaast kan een sommatie een aantal onredelijke eisen bevatten, ook als de claim gegrond is. Een juridisch adviseur kan je daarin bijstaan.
Tot slot: als je uit eigen overweging besluit dat je jouw domeinnaam niet langer nodig hebt, dan is het op zich heel logisch om deze op te zeggen om op de kosten te kunnen besparen. Maar daar zitten helaas ook wat risico’s aan vast. Zodra een domeinnaam weer vrijkomt, kan deze namelijk door zomaar iedereen worden geregistreerd. En dus ook door cybercriminelen en andere kwaadwillende fraudeurs. Wat zijn de overwegingen, en wat kun je doen om die risico’s te vermijden? Je leest er hier meer over.
Subtotaal | – |
---|---|
BTW | – |
Totaal | – |