Jouw winkelwagen
Subtotaal | – |
---|---|
BTW | – |
Totaal | – |
WordPress is oorspronkelijk ontwikkeld als software voor het bijhouden van een blog, maar gaandeweg is het een volwaardig CMS en zelfs heel ecosysteem met thema’s en plugins geworden. Dankzij de eenvoud en gebruiksvriendelijkheid is WordPress het populairste CMS ter wereld, met ongeveer 1 op de 3 websites die daar gebruik van maken. Je leest er in onze eerdere aflevering in deze serie meer over.
In dit artikel duiken we in de wereld van WordPress plugins, te beginnen met de mogelijkheden om je website beter vindbaar te maken met SEO-software (Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie).
WordPress plugins
WordPress biedt de mogelijkheid om verschillende thema templates te installeren en aan te passen. Hiermee kan het uiterlijk en de functionaliteit van de website naar wens worden aangepast. Door middel van de zogenaamde WordPress plugins kunnen er tal van nieuwe mogelijkheden aan de website toegevoegd worden. Enkele voorbeelden waarvoor de plugins ingezet kunnen worden zijn social media, statistieken, Anti Spam, foto- en videobeheer en kleinschermdetectie voor mobiele apparaten – zodat je het responsive design van je website reageert op de manier waarop je content bekeken wordt.
In deze aflevering van de serie over WordPress kijken we naar de mogelijkheid om met één zo'n plugin de SEO van je website te verbeteren: Yoast.
Yoast SEO
Het Nederlandse Yoast SEO is een zoekmachineoptimalisatie-plug-in voor WordPress. De plug-in heeft vijf miljoen actieve installaties en is naar eigen zeggen al meer dan een paar honderd miljoen(!) keer gedownload, door iedereen van kleine zelfstandigen tot de webbeheerders en copywriters van grote ondernemingen. Yoast is daarmee eigenlijk een soort broertje van WordPress, dat niet het laagdrempelig bouwen van websites maar het eenvoudig beter vindbaar maken ervan tot de voornaamste missie heeft gemaakt.
De werkwijze van de Yoast plugin is dan ook kinderlijk eenvoudig. Met de hulp van een stoplichtje, dat van rood via oranje uiteindelijk op groen uitkomt, kun je met een aantal simpele stappen zorgen dat de content van jouw website beter scoort in zoekmachines.
WordPress is van zichzelf al een vrij goed geoptimaliseerd CMS, zelfs zonder uitgebreide aanpassingen, thema-optimalisatie en plugins. Maar er zijn best wat mogelijkheden om de kans op een goede ranking te vergroten, je dagelijkse routine te verfijnen en ervoor te zorgen dat je website beter is geoptimaliseerd in termen van SEO. Ten eerste natuurlijk om je potentiële klant beter te bereiken, maar ook omdat geïndexeerd worden (in Google) de waarde van je website verhoogt. Een website zonder indexatie komt namelijk niet tevoorschijn in de zoekresultaten van de zoekmachines. Je wil dus juist dat zoveel mogelijk waardevolle pagina's aan die indexatie worden toegevoegd. Juist op dat vlak is Yoast erg zinvol om je te kunnen sturen waar je kunt verbeteren.
In het menu van Yoast kun je bijvoorbeeld een trefwoord of sleutelzin invoeren waarop je wil dat jouw artikel gevonden wordt. Ook word je geholpen met de juiste titel en URL voor die pagina, en de beschrijving. Het stoplichtje laat zien of je goed op weg bent. Daarin wordt ook de leesbaarheid meegenomen, waarbij je tips krijgt voor (aantal) koppen, de lengte van alinea's en de juiste frequentie van het sleutelwoord doorheen je tekst.
De gratis versie van Yoast biedt al erg veel ondersteuning voor simpele aanpassingen, maar uiteraard is er ook een betaald Premium-model. Je volledige tekst wordt dan geanalyseerd, wat nog meer slimme verbeteringen oplevert.
Meer weten?
Kijk op de website van Yoast voor meer informatie, en om de verschillen te zien tussen de
gratis versie en de Premium variant: yoast.com/wordpress/plugins/seo/.
Je vindt op yoast.com/wordpress-seo bovendien ook een volledige tutorial.
Subtotaal | – |
---|---|
BTW | – |
Totaal | – |