Jouw winkelwagen
Subtotaal | – |
---|---|
BTW | – |
Totaal | – |
WordPress is zowel in Nederland als internationaal bekeken het meest gebruikte CMS. We zijn daarom een serie gestart om je meer te vertellen over alle mogelijkheden van dat contentmanagementsysteem. De inleiding van de serie lees je hier. In deze update leggen we je uit hoe je eenvoudig een contactformulier op je website kunt plaatsen, en hoeveel verschillende mogelijkheden je ook op dat vlak van WordPress krijgt.
Je herkent het waarschijnlijk zelf ook wel: je loopt op een website, welke website dan ook, tegen een vraag aan, en zoekt naar de snelste en eenvoudigste manier om contact te leggen. Je hebt tegelijkertijd niet altijd zin om meteen in de telefoon te kruipen, nog los van het feit of het op dat moment wel uitkomt. Ook heb je geen zin om te switchen naar je e-mail, want je bent nu eenmaal al op deze website. Datzelfde geldt voor het gesprek aangaan via social media, want je wil het liefst hier en nu geholpen worden – of in ieder geval die hulpvraag in gang zetten. Dankzij een contactformulier kun je gelukkig direct een bericht achterlaten, en daarbij ook nog aangeven hoe je het liefst door ‘de website’ weer benaderd worden – met een berichtje terug, bijvoorbeeld. Of alsnog dat telefoontje.
Communicatie = interactie
Een website is in de eerste plaats een communicatiemiddel. Een manier om jouw doelgroep aan te spreken – of dat nou lezers, (potentiële) klanten, leden van een vereniging of je familie en vrienden zijn, die je via jouw website op de hoogte wil houden van de laatste ontwikkelingen. Maar effectieve communicatie is zelden eenzijdig. Je wil je lezers de kans geven om op je stukken te reageren, je wil vragen en verzoeken van klanten in je webshop kunnen ontvangen, en je wil je achterban de gelegenheid geven om feedback te geven.
Het doel van je website maakt dus eigenlijk niet uit; het is in vrijwel alle gevallen verstandig om mogelijkheden in te bouwen om behalve te zénden ook informatie te kunnen ontvángen. Natuurlijk heb je daarom je contactgegevens op de website staan, zoals een e-mailadres en misschien ook een telefoonnummer. Wellicht ben je op een van de vele social media-kanalen te vinden, en heb je die ook overzichtelijk op de contactpagina staan? Dat maakt dat je in ieder geval te bereiken bent. Wil je dat echter zo laagdrempelig mogelijk doen, dan is een contactformulier waarschijnlijk je beste optie. Een gemakkelijk te vinden contactformulieren maakt het namelijk wel héél eenvoudig om een reactie achter te laten. Je klanten, leden, vrienden – laten we ze in het vervolg van deze tekst in één categorie vangen: je bezoekers – kunnen dan direct hun vragen of verzoeken delen.
Contactformulieren in WordPress
Een contactformulier is een cruciaal onderdeel van de communicatiemogelijkheden op je online platform, zoveel mogen we inmiddels wel stellen. Het zal je dan ook niet verbazen dat WordPress je meer dan een aantal mogelijkheden geeft om daar ook op jouw website werk van te maken. En zoals je misschien ook wel verwacht had, zeker na de tweede aflevering in deze serie – het verbeteren van je vindbaarheid met Yoast – is dat WP daarvoor werkt met plugins. Dankzij vrijwel dagelijks nieuw ontwikkelde WordPress plugins kunnen er tal van nieuwe mogelijkheden aan de website toegevoegd worden.
Enkele voorbeelden die we eerder al noemden, zijn plugins voor social media, statistieken, Anti Spam, foto- en videobeheer en kleinschermdetectie voor mobiele apparaten – zodat je het responsive design van je website reageert op de manier waarop je content bekeken wordt. Ook voor contactformulieren zijn er WP plugins. Sterker nog, het zijn er zoveel dat het eigenlijk niet te doen is om daar een volledige opsomming van te maken. We gaan het daarom in de eerste plaats hebben over de meest gebruikte: Contact Form 7.
Contact Form 7
Waarom is Contact Form 7 zo populair? Daar kunnen we wel een aantal redenen voor het bedenken. In de eerste plaats is het een gratis plugin, wat natuurlijk altijd meegenomen is. Maar het is ook een ‘prefab’ optie: eigenlijk is alles al voor je gebouwd. Je hoeft alleen maar een pagina aan te maken, of op een bestaande pagina (bijvoorbeeld /contact) een extra blok klaar te zetten, en daar de code in te voeren en presto! – je hebt een contactformulier.
Vervolgens kun je daar allerlei handige features aan toevoegen, zoals velden voor de datum, extra buttons, pulldown-menu’s – bijvoorbeeld voor verschillende categorieën feedback – en de mogelijkheid om een bestand (zoals een foto of een PDF) bij je reactie te uploaden. En dan kun je ook nog Captcha-bescherming toevoegen, zodat je fraaie nieuwe contactformulier niet voor spam misbruikt kan worden.
Je vindt alle nodige info op de Wordpress-website.
Gravity Forms
We schreven hierboven al dat we het ‘in de eerste plaats’ over Contact Form 7 gingen hebben. Dat komt omdat we er naast deze gebruikersfavoriet, toch zeker in aantallen, graag nog één uit willen lichten: onze eigen favoriet, Gravity Forms.
Waarom is het onze favoriet? Het is simpelweg een van de beste opties voor de wat geavanceerdere formulieren, dankzij een stevig aantal aanvullende opties. Denk daarbij aan uitgebreidere bestelformulieren, of contactformulieren verdeeld over meerdere pagina’s, die zoals een online enquête voorzien zijn van een balkje dat je voortgang laat zien (in procenten, of in tijd). Daarnaast kun je met add-ons blijven doorbouwen, waardoor de mogelijkheden heel modulair zijn, en goed aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen.
Vanwege al die mogelijkheden is Gravity Forms wel een betaalde variant: het kost je 59 dollar. Je vindt alle nodige info op de Gravity Form-website.
Subtotaal | – |
---|---|
BTW | – |
Totaal | – |