Bij het Tilburgse internetbureau Aceview, gespecialiseerd in maatwerk WordPress websites, werkt een hecht team al zo’n twee decennia samen. Sinds het begin van deze eeuw zijn er al honderden MKB’ers naar volle tevredenheid aan een professionele website geholpen. Medeoprichter en -eigenaar Roy van Lieshout vertelt ons er graag meer over.
Aceview werd in 2001 opgericht door Van Lieshout en jeugdvriend Bas van der Schoot, die al sinds eind jaren 70 samen optrekken. “Terwijl Bas al jong creatief aan het knutselen was, probeerde ik nog zoveel mogelijk knikkers te winnen op de speelplaats. Een echte verrassing was het dus niet dat hij een grafische opleiding volgde en ikzelf een marketingstudie. Nadat Bas een opleiding webdesign afrondde en enthousiast websites aan het bouwen sloeg, besloten we samen in 2001 de krachten te bundelen en Aceview te starten.
Ilse, Google Zap en WordPress
Het eigen bedrijf volgde dus direct na de studie, en inmiddels hebben de heren bijna twee decennia ervaring. Dat begon met Ilse, in een tijd dat internet langzaam maar zeker een heel belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven werd. “Zoekmachine Ilse vierde hoogtij, terwijl Google echt nog een kleintje was!”
“We zijn gestart met het bouwen en ontwerpen van websites toen dat nog gewoon platte tekst was, en er eigenlijk geen behoorlijk contentmanagementsysteem (CMS) bestond.” Ze hebben daarom een eigen CMS ontwikkeld, waar ze lang plezier van hebben gehad. “Maar vroeg of laat komt er een omslagpunt en merk je dat er in de markt een betere oplossing bestaat. Voor ons is dat WordPress, waarop we besloten ons zo’n 6 jaar geleden volledig op dat CMS te richten. Maar nog wel maatwerk!”, voegt hij daar snel aan toe.
WordPress op maat
“Wil je voor jouw bedrijf een vindbare WordPress website laten maken? Bij Aceview nemen we echt de tijd voor je”, legt Van Lieshout uit. Geen standaard templates en de gebruikelijke WP-thema’s die je overal ziet, maar echt een website op maat. “In 8 stappen komen we samen tot een unieke website, zónder al die standaard templates. Zo blijft je bedrijf uniek en herkenbaar. Bovendien zorgen we daarbij altijd voor een responsive design.”
Responsive webdesign wil zeggen dat je website er niet alleen op een computer en laptop, maar ook telefoon en tablet optimaal uitziet. Mobiele consumptie van alles wat het wereldwijde web te bieden heeft is immers enorm toegenomen; een steeds groter aanbod van websites werd zelfs meer mobiel gelezen dan vanachter een desktop. “Het is dus heel belangrijk dat je website er op ieder scherm goed uitziet. Daarom verzorgen wij responsive design. Deze websites passen zich automatisch aan de grootte van het beeldscherm aan.
Het ontwerpen van een mooie en unieke website die voor ieder MKB-bedrijf op maat gemaakt kan worden mag dan de voornaamste activiteit van Aceview zijn, het is eigenlijk pas stap 1 van 2 bij Aceview. “Een goede website is ook gemakkelijk vindbaar. We besteden als internetbureau daarom inmiddels bijna net zoveel aandacht aan online marketing (SEO en Google Adwords) als aan het ontwerp, zodat bezoekers de website goed kunnen vinden.”
Een mooie website vindbaar maken
In 2001 werkte zoekmachineoptimalisatie nog vaak met eenvoudige trucjes die je kon toepassen, maar tegenwoordig is dat niet meer zo simpel. “Google leert steeds bij, en ook andere zoekmachines zijn een stuk complexer en intelligenter geworden.” De tijden van 12 keer een relevant zoekwoord gebruiken in je inleiding zodat je daar goed op gevonden kunt worden is wel voorbij, zeg maar. “Ook komt er nu meer kijken bij het maken en onderhouden van een goede website. Waar een website vroeger nog leek op een webbrochure, is het nu eerder een zaak van online ondernemen. Om op te vallen tussen alle concurrenten op internet moet je je eigen koers bepalen.”
Een belangrijk voorbeeld, en ook direct een tip voor webbouwers, is de paginastructuur. “Zorg altijd voor relevante zoektermen in de paginanamen, dat is echt de basis. Je wint dan al heel veel doordat het zoekwoord in de URL’s en de kop van de pagina verschijnt, wat een belangrijke stap is in de optimalisatie van de pagina.”
Dat moet je natuurlijk ook weer niet overdrijven, want een website moet ook overzichtelijk blijven. “Niet alle klanten kunnen dat zelf, dus wij ondersteunen dat.” Wat Aceview daarom ook doet, is het begeleiden van Google campagnes. “Op een betaalbare manier, heel inzichtelijk en transparant. Klanten krijgen zelf een account, en betalen rechtstreeks aan Google zodat ze het zelf kunnen monitoren. Wij gaan dan ieder kwartaal bij ze langs voor ondersteuning, om de resultaten te analyseren en waar nodig bij te sturen.”
Samenwerking Domein-Registreren
Aceview is op alle fronten een partij die een stapje meer wil zetten. “Daarom zochten we ook een provider die datzelfde doet. Een goede partner is daarin heel belangrijk, want je wil ten eerste dat je klant bij een partij die je voorstelt dezelfde behandeling krijgt als bij jou.”
“Michel (de Vree, directeur van Prezent/Domein-Registreren, red.) heb ik lang, lang geleden ontmoet bij een gezamenlijke klant. Dat was ergens in de begintijd van beide bedrijven, dus we werken alweer een tijdje samen. We hebben in Domein-Registreren een betrouwbare partner waar we een aantal onderdelen voor onze klant in goed vertrouwen overdragen.”
Roy van Lieshout, mede-eigenaar Aceview
“Daarnaast wil je als webdesigner ook niet zelf bezig zijn met de technische aspecten van bijvoorbeeld hosting, maar tegelijkertijd wel zeker weten dat daar de juiste aandacht voor is. Daarbij worden we altijd snel en naar tevredenheid geholpen, en wordt er vanuit Elles, Tessa en de andere collega’s van de servicedesk structureel heel goed meegedacht.”
“Tot slot is en wordt er duidelijk hard gewerkt aan automatisering en verbeteringen in bijvoorbeeld de cockpit van je eigen account, wat zichtbaar voordelen oplevert. Het is prettig om te weten dat een organisatie waar je mee samenwerkt ook zichzelf blijft verbeteren, en bovendien is het weer een extra aanknopingspunt om meer klanten met WordPress-websites bij Domein-Registreren onder te brengen.”