Kunststofshop in Zevenaar is specialist in alles wat met kunststof te maken heeft – van levering van materialen aan bedrijven en consumenten tot productontwikkeling, technisch advies en zelfs workshops. Kortom, heb je een vraag over of naar kunststof, dan is de kans groot dat dit bedrijf het antwoord heeft. Een aantal jaar geleden had Kunststofshop zelf óók een vraag: hoe kunnen we onze online presence en vindbaarheid vergroten en verbeteren?
Voor het antwoord op die vraag wendde de organisatie zich tot LogiVert, het softwarepakket voor handel en (online) retail dat al sinds de vorige eeuw een van de pioniers is in de Nederlandse E-commerce. LogiVert op zijn beurt is sinds 2016 onderdeel van Prezent, het moederbedrijf van Domein-Registreren. Die samenwerking versterkt LogiVert in de doorontwikkeling van haar ERP en E-commerce pakket, waardoor het product zich nog meer in de markt kan onderscheiden en klanten nog beter geholpen kunnen. Een gegeven waar ook Kunststofshop van profiteert: de webhosting en e-mailadressen zijn bij Domein-Registreren ondergebracht, terwijl de webshop het LogiVert-pakket gebruikt.
Webshop
“Kunststofshop is zo’n 12 jaar geleden opgericht”, vertelt Mick Lammers, marketeer bij de specialist die ook te vinden is onder bioplasticshop.nl. “We zijn destijds gestart met de toenmalige eerste versie van LogiVert in combinatie met een op maat gemaakt template. In de loop der jaren zijn we meegegroeid met alle LogiVert-versies.”
“Met name de overstap naar LogiVert Equinox was een hele voortuitgang voor ons, vooral qua functionaliteit en design van de templates. Daarnaast was de op-maat module heel belangrijk voor ons, want dat konden we vervolgens ook aan onze klanten aanbieden.”
Mick Lammers Marketeer, Kunststofshop
Voor de dienstverlening rekent Kunststofshop dus op het totaalpakket van Logivert, voor alles van artikelbeheer en in- en verkoop tot relatiebeheer, POS voor het kassasysteem en, vooral relevant in de begindagen, het volledige maatwerk met betrekking tot het webdesign en de functionaliteit van een groeiende webshop. “Daarnaast gebruiken we SnelStart voor de online boekhouding, wat we eenvoudig aan het backoffice hebben kunnen koppelen.”
Dienstverlening
“Kunststofstop is destijds expliciet aan de slag gegaan met LogiVert om veel zaken uit handen te geven én om dat niet allemaal zelf te hoeven uitzoeken. Daarin bood het echt meerwaarde, omdat de expertise in kunststof zit, en niet in online business. Het ontwerp, de tools, de functionaliteiten – alles is op maat gemaakt en ontworpen. Het feit dat dat volledig uit handen werd genomen was natuurlijk de belangrijkste insteek.”
“Anno nu is de rol van de webshop steeds groter geworden, zeker in de afgelopen anderhalf jaar. Ik denk dat het langzaam richting 50/50 gaat. En dan met een hele goede mix van particuliere klanten en bedrijven. Zodra de orders wat groter worden, is de rol webshop natuurlijk kleiner. Het kán allemaal online natuurlijk, maar telefonisch of via de mail heeft dan toch vaak de voorkeur om de zaken rustig door te kunnen nemen. Daarnaast weten veel klanten in de basis nog niet exact wat ze nodig hebben – wat heel logisch is, want er is heel veel keuze – en ook dan heeft persoonlijk contact uiteraard de voorkeur.”
Voordelen van de cloud
“Inmiddels zijn we met LogiVert ook volledig in de cloud gegaan, sinds de jaarwisseling ongeveer. Zodoende kunnen we er overal gemakkelijk bij, en dat heeft natuurlijk enorme voordelen. Je bent niet meer afhankelijk van het netwerk van kantoor, of zelfs die ene computer, maar veel flexibeler. We zijn niet volledig overgegaan op thuiswerken, ook niet in 2020, want de productie draaide uiteraard door. Bovendien verkopen we ook coronaschermen, dus die konden we zelf al vanaf het begin inzetten op de eigen locatie – haha. Maar je bent in deze tijden wel eens vaker vanuit huis bezig, en het is sowieso prettig dat je altijd en overal toegang hebt – zeker omdat ik zelf ook veel in de webshop werk.”
“Voor de marketing kan ik ook veel zelf doen, waar we als organisatie ook echt naartoe wilden. Voorbeelden als meta-informatie en andere SEO/SEA-zaken kan ik eenvoudig zelf aanpassen, om aan de vindbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid te werken. En zodra ik vragen heb over de technische dingen, zoals Google Shopping of Ads, dan zoek ik rechtstreeks contact met LogiVert. Dat laatste was vooral in mijn beginfase erg prettig – ik ben pas een jaar bij het bedrijf en we zijn nog veel aan het opzetten, want in principe zijn we pas met de komst van mijn functie intern met (online) marketing. Google Ads en dergelijke werden voor mijn tijd extern uitbesteed. Dus hoewel we al lang met het pakket draaien, zijn we er vanaf dat moment ook echt nog beter gebruik van gaan maken. Dat betekende zeker bij de start veel bellen – en soms ook mailen, want dat werkt buiten kantooruren natuurlijk prettiger.”
“Een groot voordeel is dat je een standaardpakket hebt, en dus geen onverwachtse kosten of andere verrassingen. Die zekerheid is altijd prettig, en daar kun je altijd op terugvallen. Je hoeft ook niet zelf uit te zoeken áls er iets misgaat. De service daarop is snel en kordaat.”